Juru Terbang Irlandia

Posted: Desember 5, 2012 in Tak Berkategori

Aku tahu anak menemui maut

Di celah-celah mega;

Mereka yang aku serang tidak aku benci,

Mereka yang aku lindungi tidak aku cinta;

Negeriku di Kiltartan;

Tidak mungkin mereka dibuat tunduk,

Dan tidak akan berbahagia seperti dahulu;

Tiada hukum, tiada tugas memerintahkn aku berperang,

Tiada orang menyambutku dengan gegap-gempita;

Dalam keriangan orang kesepian,

Aku terbang dalam kegaduhan ini di angkasa;

Aku termenung metenungkan semua,

Waktu yang datang serupa membuang-buang nafas,

Nafas terbuang di waktu-waktu lampau,

Aku termenung, merenung hidup ini, mati ini.

 

Disadur dari K. Hadimadja, Pustaka Jaya1978

 

Tinggalkan Balasan

